FILM SLAG OM DE SCHELDE; IMPRESSIES OPNAMEN IN VLISSINGEN

FILM SLAG OM DE SCHELDE; IMPRESSIES OPNAMEN IN VLISSINGEN

VLISSINGEN – Wel honderd rondjes trekken zo’n zestig mismoedig kijkende, soms gewonde Duitse soldaten rond de Sint Jacobskerk in Vlissingen. Vlissingse passanten bekijken hen meewarig. Van ’s ochtends vroeg tot vijf uur in de middag. ,,Dat wordt 2,5 minuut van de film Slag om de Schelde”, zegt producent Alain de Levita. (PZC-23 JAN 2020)

Het is 5 september 1944 in Vlissingen. Dolle Dinsdag. Nu gisteren Antwerpen in handen van de geallieerde troepen is gevallen, zullen de bevrijders vandaag vast al in Vlissingen zijn. Dacht men destijds. Dat dachten de Duitse bezetters ook. Die pakten hun biezen en bliezen – voor even – de aftocht. Met medeneming van alles wat te pas kwam. Fietsen, auto’s, paarden, karren, hoog opgetast met buit zoals matrassen.

Die fietsen komen uit de stal van Middelburger Ad Petiet. De ondernemer in film- en toneelrekwisieten leverde overigens alle rijdend materieel, en veel van de set-aankleding voor de grote filmproductie van productiehuis Levitate Film. Woensdag leverde hij zelfs zichzelf, als figurant. Petiet zit achter het stuur van de blauwe Citroen U23-vrachtwagen. ,,Origineel. Is echt van de Wehrmacht geweest. Ik heb ‘m zelf uit Frankrijk gehaald”, vertelt hij. Dat hij geduldig meerijdt in de kleine colonne, is uit nood, verklaart Petiet. ,,Ik ben nooit figurant. Die lange filmdagen, daar ben ik te oud voor. Maar degene die zou rijden, moest elders wezen. Ik spring in.”

Vlissingen in Middelburg

Petiet maakt al deel uit van de entourage van de  film Slag om de Schelde sinds de opnamen begonnen in Litouwen, waar de strijd om de Sloedam in beeld werd gebracht. Daarna trok de ploeg van Schouwen-Duiveland naar Friesland om ondergelopen land te filmen, naar Veere en naar Sint Truiden voor opnamen van een Britse legerbasis en een neergestort vliegtuig. Drie draaidagen zit de filmploeg daadwerkelijk in de sleutelstad waar de Slag om de Schelde om draaide, Vlissingen. Tot vreugde van De Levita. Volgende week moet Middelburg voor Vlissingen doorgaan.

Terwijl figuranten in kleding uit de kille laatste dagen van 1944 dralen in de Kerkstraat en bij de gebarricadeerde poort van de kerk hollen jongedames heen en weer met lange dikke jassen. Zodra de camera’s niet draaien stoppen ze daar dun geklede jongens en meisjes met blote knieën in. Dankzij de windstilte en het diezige weer blijft de kunstmatige rook van de ‘smeulende’ stad op de set goed hangen. Een meterslange, hoge ‘betonnen’ antitankmuur beneemt nieuwsgierigen goeddeels het zicht op de filmset. Vanaf het Bellamypark blokkeert een scherm de blik. Maar vanuit de ramen van de oude bibliotheek kunnen de medewerkers van Blokje bij Blokje en boekhandel ’t Spui alles mooi zien.

De bakkerij achterlaten

Een bovenverdieping dient als hoofdkwartier voor productie en regie, de begane grond is kledingmagazijn en grimeerplek voor de figuranten.Bordjes die boekhandel ’t Spui verboden gebied verklaren voor de filmploeg moeten de zwarte modder van de filmset buiten houden. De filmlocatiemanager sjouwt ijverig met een stofzuiger en belooft een schoonmaakbeurt voor de vloeren. Het is genieten van iets heel bijzonders, vindt Gerda de Haan van ’t Spui. Ze roemt de voorkomendheid van de productieploeg naar de ondernemers rond de set. Aan het einde van de filmdag mogen ze zelf even ‘achter de schermen’ kijken. ,,Vooral bij de nagebouwde bakkerij van Speckens. Dat ziet er zo prachtig uit! We zouden willen dat ze die achter lieten als ze zaterdag de set opruimen.” De Levita knikt als hij daar van hoort: ,,Dat kan. Dat is te regelen.”

Zie ook: Impressies van de opnames in Vlissingen, januari 2020.

Klik hier voor het eerdere bericht over deze film.

Op de set van ‘De Slag om de Schelde’, NRC-artikel

Tags:
, ,
Geen reactie's

Geef een reactie